Održan prvi dio projektne međunarodne radionice Provenance Research: History, Theory, Practice
Kroz seriju gostujućih predavanja istraživačica iz inozemstva, međunarodna radionica Provenance Research: History, Theory, Practice predstavlja teorijsku podlogu, problematiku i suvremene metodološke pristupe temi provenijencije umjetnina u okvirima znanstvene discipline i struke povijesti umjetnosti. Prvi dio dvodnevne radionice održan je 3. ožujka 2023. u Konferencijskoj dvorani Knjižnice Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Dobrodošlicu okupljenima ispred domaćina poželjela je suradnica projekta dr. sc. Tanja Trška s Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Kao uvod u radionicu, voditeljica projekta dr. sc. Ljerka Dulibić ukratko je predstavila projekt ZagArtColl_ProResearch te suradnje s institucijama u Hrvatskoj. Nazočne sudionike radionice u ime ministrice kulture i medija dr. sc. Nine Obuljen Koržinek potom je pozdravila Anuška Deranja Crnokić, ravnateljica Uprave za arhive, knjižnice i muzeje. Seriju predavanja moderirao je suradnik projekta dr. sc. Ivan Ferenčak iz Strossmayerove galerije.
Dr. Sophie Raux (Lyon) predavanjem Since when provenance matters? prikazala je ranu povijest evidentiranja provenijencije u Francuskoj, veze sa suvremenom likovnom produkcijom te ulogu koju je poznavanje provenijencije imalo u utvrđivanju i potvrđivanju autentičnosti umjetnina, prvenstveno u tržišnome kontekstu.
U predavanju On the search for Dutch paintings from Polish collections Ewelina Bednarz (Gdanjsk) pažnju je usmjerila na provenijenciju izabranih djela nizozemskoga slikarstva koja su se nalazila ili se danas nalaze u poljskim zbirkama, ocrtala različite pristupe i aspekte istraživanja te probleme s kojima se susretala u svome radu.
Iz perspektive člana tima za istraživanje provenijencije u Rijksmuseumu, Lea Grüter (Amsterdam) u predavanju Between loss and absence. Provenance research on Nazi ‘thefticide’ of cultural objects at the Rijksmuseum Amsterdam izložila je izazove utvrđivanja provenijencije iz razdoblja i konteksta nacističkoga režima – eksproprijacije, zločine u pozadini te s time povezanu legitimnost vlasništva – kao i individualne sudbine koje su utkane u predmete iz muzejskih zbirki.
Sva su predavanja bila popraćena poticajnim raspravama putem kojih su ostvareni dodatni uvidi u problematiku i razmjena različitih istraživačkih iskustava između sudionika radionice.
Programska knjižica dostupna je ovdje.